08 June 2021

Even voorstellen! Brandmanager Marketing- en Communicatie bij Limburgia

Ik ben ooit begonnen bij een marketingcommunicatie bureau met klanten in de B2B sector en de B2C sector. B2C vond ik toen heel leuk om te doen; je creëert een sterke beleving en het kan vaak niet gek genoeg. Maar het is daarentegen ook heel vluchtig en relatief eenvoudig. B2B doelgroepen en aankoopprocessen zijn vaak ingewikkelder. B2B merken zijn minder bekend en hebben te maken met doelgroepen die een stuk complexer zijn. Daar zat voor mij dan ook meer uitdaging in en zodoende was Limburgia een perfecte match voor mij. Ondertussen werk ik al zo’n 6 jaar met veel plezier bij Limburgia. Ik ben verantwoordelijk voor de complete marketing en communicatie van het merk Limburgia met daarin Vari-doors schuifdeuren. En geloof me, ik dacht eerst ook: een deur? Dat maakt toch allemaal niet zo veel uit? Maar er komt veel meer bij kijken dan mensen door hebben. Daarom vertel ik in dit blog graag wie ik ben en wat ik precies doe bij Limburgia!

 

Van brochures en advertenties naar een complete marketingafdeling

Toen ik net begon bij Limburgia, werd marketing gezien als de afdeling ‘advertenties en brochures’. Dit is gelukkig allang niet meer zo. Er lag al een goede basis toen ik begon; Limburgia had namelijk recent een nieuwe huisstijl gekregen. Daar ben ik vervolgens op gaan voortborduren, vooral in combinatie met aspect inbound marketing. Wat mij bij Limburgia al snel opviel, is dat wanneer het gaat om specificaties, wij het anders aanpakken dan de concurrent. Meestal wanneer een deur gemeten wordt, communiceerden wij – net zoals concurrenten – de deurbladwaarde. Maar dit is gemeten in een lab, in de praktijk zijn deze waarden eigenlijk anders. Wij hebben destijds als eerste gekozen om de praktijkwaarde van de deurbladen te communiceren. Het leek dan misschien wat lager uit te vallen, maar het is wel wat je in de praktijk daadwerkelijk krijgt. Dat heeft ons veel goodwill opgeleverd. Dit was dan ook de eerste vertaalslag van de profilering naar een nieuwe huisstijl en propositie; veiligheid.

 

Veel ruimte en verantwoordelijkheid

Binnen de holding hebben we een marketing- en communicatieafdeling die bestaat uit 6 collega’s. Daarin zijn verschillende mensen verantwoordelijk voor onze merken. Op een dagelijkse basis werk ik veel met hen samen. In principe zit ik geschakeld tussen de marketingafdeling, de salesafdeling en ook weer met het hele Limburgia team. We kijken per week waar direct op korte termijn geschakeld moet worden en samen met de general manager en marketingmanager bepaal ik de strategie voor de lange termijn. Veel dingen waar we aan werken zijn relevant voor de komende 5 tot 10 jaar.

 

Kennisleider binnen de gehele utiliteitsmarkt

Limburgia is begonnen als een bijna niche speler voor het zorgsegment met onze collectie veiligheidsdeuren. Dit hebben we later verder uitgebouwd en nu kunnen we de gehele utiliteitsmarkt bedienen. Dus ook op het gebied van scholen en hotels bijvoorbeeld, daar waar de deuren internsief gebruikt worden, bacteriewerend zijn of daar waar een andere veiligheidsoverweging van belang is. Dit zijn allemaal stappen om Limburgia te profileren als kennisleider binnen de utiliteitsmarkt.

 

Focus op verbinding met elkaar

We zijn altijd een heel open team geweest waarin alles besproken kan worden. Ik denk dat iedereen binnen ons team die verbinding heel erg mist sinds we bijna allemaal thuiswerken door corona. Maar ik denk dat dit voor de club marketeers nog meer speelt, omdat die verbinding voor ons zo cruciaal is. Waar wij mee bezig zijn als afdeling heeft namelijk veel invloed op het sentiment en voortbestaan van de organisatie. En door de fysieke afstand met corona, is het voor ons lastiger geworden om het enthousiasme goed over te brengen naar het team. Ik verwacht dat het niet meer dan normaal blijft om straks ook deels thuis te werken, maar minimaal2 keer per week een dagje met iedereen op kantoor, dat zou ik echt fijn vinden. Dit brengt die verbinding hopelijk ook meer terug.

 

Van investeren naar innovatie

We hebben nu flink wat deuren te verwerken bij Limburgia. Daarom heeft de prioriteit recentelijk iets minder bij productinnovatie gelegen en hebben we veel investeringen gedaan in de fabriek, wat nu zijn vruchten afwerpt. We hebben nieuwe machines en een nieuwe indeling, waardoor het hele productieproces veel gestroomlijnder verloopt. Nu komt dan ook de tijd dat we ons meer gaan focussen op innovatie. Zeker met het ook op de toekomst staan verbinding en innovatie voor ons centraal. De communicatie verloopt nu dan nog voornamelijk digitaal, maar het zal altijd op een menselijke manier verlopen. Dat is heel belangrijk voor ons.

Wil je graag eens met mij in gesprek komen? Of misschien heb je nog vragen over mijn werk? Neem dan gerust contact met mij op, ik maak er graag de tijd voor vrij!

New Call-to-action

Marloe Rutten

Geschreven door Marloe Rutten

Over dit blog

In het Limburgia blog delen we tips, inspiratie en informatie over binnendeuren in de utiliteitsbouw.

Deel dit blog!

  

 

 

Meld jezelf aan voor ons blog

 

 

Laatste blogartikelen